środa, 15 października 2014

prognoza tematyki szkoleń miękkich i zapotrzebowania na specjalistów/trenerów na lata 2015 i późniejsze

Gminne Ośrodki Społeczne, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Urzędy Gmin, OHP - w chwili obecnej są największymi producentami szkoleń miękkich.

W kolejnych latach programowych sytuacja ta się nie zmieni - instytucje te, w dalszym ciągu będą "produkować" zapytania ofertowe, przetargi na szkolenia miękkie dla swoich beneficjentów. Należy się jednak przygotować na to, że szkolenia te przybiorą troszkę inną formę. 


Zakres, tematyka szkoleń (w zależności od województwa w którym działają) bywa instytucjom narzucana z góry, inne ośrodki odpowiadają kreatywnie na potrzeby swoich podopiecznych (czasami kreatywność jest szalona: np. pewien PCPR z północnej Polski, życzył sobie skórzanych notatników dla słuchaczy - w specyfikacji był dokładny opis)

Czego zatem można się spodziewać w kolejnych miesiącach/latach, poniżej moja skromna prognoza:

1.Szkoleń/warsztatów z zakresu zdrowego odżywiania się i racjonalizowania diety (skoro w poprzednich latach odbywały się kursy z zakresu gospodarowania budżetem domowym, to teraz czas na szkolenia z zakresu gospodarowania żołądkiem)
2.  Szkoleń/ warsztatów z zakresu profilaktyki zdrowotnej (Ebola, śmierć znanej aktorki)
3. Zapotrzebowanie na nowych trenerów (nowe-stare zawody), np. broker edukacyjny kod zawodu 242401 - póki co, wymagania dla brokera pokrywają się w dużej mierze z kwalifikacjami doradcy zawodowego - jednak obawiam się - by jakaś instytucja - (ta, z grupy tych szalenie kreatywnych nie zażyczyła sobie - by ów broker musiał kończyć dodatkowe studia podyplomowe (np. broker - edukacyjny!?). Zwróciłam się w tej sprawie do Ministerstwa - jak odpiszą coś konstruktywnego (póki co mam dwie odpowiedzi, ale nie wnoszące do sprawy niczego nowego) to napiszę o całej sprawie posta.

Jeśli nie wiecie czego można się jeszcze spodziewać, to przeglądając oferty szkoleń, studiów podyplomowych - zwróćcie uwagę na nowe kierunki

Co jeszcze?
Sporo kursów zawodowych specjalistycznych (mam szczerą nadzieję na nie, bo już uszami mi wychodzą szkolenia pn. nowoczesny sprzedawca ..., obsługa samej kasy fiskalnej powinna wystarczyć + ukierunkowanie MEN-u na kształcenie zawodowe)
Mam nadzieję na mniejszą ilość kursów z zakresu stylizacji paznokci i wizażu (bo to kolejna produkcja bezrobotnych)
Kontraktowanie usług poszukiwania zatrudnienia przez np. Urząd Pracy firmom/instytucjom pozarządowym, np. agencjom poszukiwania pracy 

Wiem wiem, zlinczujecie mnie ale warsztaty z zakresu asertywności zaczynają mi działać na nerwy, nie wiem, ale ja uważam, że od źle przekazanej (nauczonej) przez wykładowcę zasady asertywności, do chamstwa już tylko jeden krok.


Ktoś ma, jakiś pomysł jeszcze?


jak sobie coś przypomnę, to dopiszę, więc c.d.n